Kamis, 16 Juni 2011

Kenapa Singapore lepas dari Malaysia dan memutuskan jadi negara sendiri?

Ini adalah beberapa penjelasan dari pertanyaan di atas;

- Pada 16 September 1963, Singapura bergabung dgn Federasi Malaya bersamaan dgn Sabah dan Sarawak utk membentuk Malaysia. Dgn ini menandakan berakhirnya 144 tahun penjajahan Inggris di Singapura, berawal dgn pendirian Siangpura modern oleh Bapak Stamford Raffless pada tahun 1819.

Namun serikat ini awalnya goyah dari awal. Ketidakpercayaan dan perbedaan ideologi diantara pemimpin Negara Singapura dan pemerintah federal Malaysia mengakibatkan byk ketidaksetujuan di dalam politik, ekonomi, finansial dan kebijakan sosial. Konflik ini tersebar ke rakyat, mengakibatkan kerusuhan rasial besar pada tahun 1964 di Singapura. Pada tahun 1965, Perdana Mentri Malaysia Tunku Abdul Rahman memutuskan pengusiran Singapura dari Federasi, menuju Kemerdekaan Singapura pada tanggal 9 Agustus 1965.

Sumber


- Ketika bergabung dengan Malaysia, timbul konflik etnis antara melayu dan cina. Hubungan Singapura & Tanah Melayu semakin tegang terutama sekali dalam pemilihan umum pada tahun 1964, saat PAP ikut pemilu
Sebelum menjelang pemilu, Tunku Abdul Rahman telah bertindak memperkecilkan MCA (partai mewakili kaum Cina) dan mendakwa pemimpin MCA tidak bersahabat dgn UMNO (partai mewakili Melayu)

Sikap Kuan Yew dan PAP telah menimbulkan kemarahan oleh pemimpin MCA tetapi juga oleh Tunku Abdul Rahman sendiri

Tindakan PAP ini dituduh mengambilalih peranan MCA yg menjaga kepentingan kaum Cina

PAP bukan saja musuh org Cina tetapi juga org Melayu. Keretakan hubungan ini semakin ketara dan akhirnya mencetuskan rusuhan pada 21 Julai dan 2 September 1964.

Tengku kecewa dgn tindakan Singapura dan jalan penyelesaian yg terbaikadalah melalui perpisahan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Gwe-Store